ENG

PL

Szkolenia z jazdy defensywnej i ekojazdy dla firm, klientów indywidualnych oraz instruktorów

ENG

PL

Szkolenia z jazdy defensywnej i ekojazdy dla firm, klientów indywidualnych oraz instruktorów

ENG

PL

Kurs jazdy defensywnej, Szkoła bezpiecznej jazdy Kraków, doskonalenie techniki jazdy Warszawa, technika jazdy Gdańsk, bezpieczna jazda Wrocław, szkolenia flotowe Katowice

Sprawdź także: Wszystkie wpisy 

Sprawdź także...

Voucher na szkolenie z jazdy defensywnej

Technika bezpiecznej jazdy we mgle

Jesień i zima za pasem. O tej porze roku jednym z najistotniejszych problemów na polskich drogach staje się radzenie sobie z mgłą. Jak bezpiecznie jeździć samochodem w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza?

 

 

 

Zdecyduj, czy na pewno musisz teraz jechać

 

Jeśli mgła jest gęsta, powinniśmy zadać sobie fundamentalne pytanie (aktualne zawsze, gdy warunki na drodze się pogarszają), czy koniecznie musimy teraz wyjeżdżać. Jeśli możemy bez problemu przełożyć podróż na inny termin, zróbmy to, bo po co utrudniać sobie życie i ryzykować? Natomiast jeśli „mleko” zaskoczyło nas w trasie, może jest sens zatrzymać się na kawę na stacji benzynowej i poczekać, aż warunki się poprawią?

 

Jeśli nie mamy wyjścia i musimy wyruszyć w drogę, oto kilka wskazówek, jak odbyć tę podróż bezpieczniej. 

 

 

Co mówią przepisy ruchu drogowego 

 

Art. 29. 1. Kierujący pojazdem może używać sygnału dźwiękowego lub świetlnego, w razie gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie.

 

Art. 30. 1. 1) a. Kierujący pojazdem jest obowiązany włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie lub oba te światła jednocześnie.

b. poza obszarem zabudowanym podczas mgły [kierujący jest obowiązany] dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania.

 

Art. 30. 3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła. 

Przepisy nakładają więc na nas obowiązek uczynienia naszego pojazdu jak najlepiej widocznym w trudnych warunkach atmosferycznych, a jeśli jest taka konieczność – również jak najlepiej słyszalnym. Wprost nakazują nam ostrzeganie klaksonem przy wyprzedzaniu lub omijaniu, a w sposób pośredni – także w innych sytuacjach, w których sygnał dźwiękowy mógłby pomóc w uniknięciu niebezpieczeństwa. Stosujmy się do tych przepisów we własnym interesie.

 

 

Użycie świateł we mgle 

 

Obowiązek korzystania ze świateł przeciwmgłowych przednich jest warunkowy, bo nie każdy samochód je posiada. Z kolei jeśli nasz środek lokomocji jest wyposażony w światła do jazdy dziennej, to we mgle zawsze należy je przełączyć na światła mijania.

 

Jeśli chodzi o światła drogowe (w nocy oczywiście), to kiedy mgła się zagęszcza, od pewnego momentu ich użycie zaczyna mijać się z celem. Ich światło rozprasza się bowiem przez samochodem na wiszącym w powietrzu oparze i zaczynamy widzieć jedynie świecącą ścianę. W takich warunkach zrezygnujmy z "długich" na rzecz świateł mijania i ewentualnie przeciwmgłowych. Te ostatnie świecą nisko i na boki, dzięki czemu nie powstaje efekt „ściany świetlnej”, a jednocześnie lepiej widać nawierzchnię drogi i pobocze.

 

Kiedy widoczność spada poniżej 50 metrów, wolno nam włączyć tylne światła przeciwmgłowe. W zorientowaniu się, czy warunek mniejszej, niż 50-metrowa widoczności jest spełniony mogą pomóc tzw. słupki hektometrowe (rozmieszczane na poboczu większych dróg pozamiejskich co 100 m) lub latarnie (w mieście zwykle ustawiane co 25 metrów). Nie chodzi zresztą o dokładność co do metra. Po prostu pamiętajmy, by nie nadużywać tylnych świateł przeciwmgłowych, bo kiedy widoczność jest choć trochę lepsza niż określono w ustawie, oślepiają one kierowców jadących za nami.

 

Ponadto pamiętajmy, że efektem ubocznym użycia tylnych lamp przeciwmgielnych jest gorsza widoczność naszych świateł stop. Więc jeśli widoczność się poprawiła, tym bardziej je wyłączmy.

 

Ustawodawca niestety tak samo potraktował wszelkie odmiany złej widoczności – mgłę, śnieg czy deszcz. Jednak w deszczu, zwłaszcza w nocy, nie powinno się używać przednich świateł przeciwmgielnych. Nie tylko nic one wówczas nie dają, ale też niepotrzebnie oślepiają kierowców aut jadących z przeciwka.

 

Wskazówki praktyczne – bezpieczna jazda we mgle 

 

  • We mgle przede wszystkim należy dostosować prędkość do warunków jazdy. Zgodnie ze złotą zasadą bezpiecznej jazdy, zawsze należy poruszać się z taką prędkością, aby móc się zatrzymać na dystansie, który widzimy jako wolny od przeszkód, na własnym pasie ruchu. Więc im bardziej mgła ogranicza widoczność, tym nasza prędkość powinna być mniejsza – inaczej jechalibyśmy na oślep! Z kolei kiedy mgła się rozrzedza, można z powrotem zwiększyć nacisk na prawy pedał. 

 

  • Z tego samego względu, jeśli widzisz przed sobą obłok mgły, zwolnij jeszcze zanim się w nim znajdziesz. Tuż za granicą obłoku może bowiem czaić się np. zepsuty samochód albo koniec karambolu. Uważaj na to zwłaszcza na drogach dwujezdniowych, gdzie wielu kierowców rozwija wysokie prędkości, jest spory ruch i błyskawicznie może powstać kraksa z udziałem wielu pojazdów. 

 

  • Kiedy we mgle dojeżdżamy do końca drogowego korka, starajmy się być jak najbardziej widoczni – dopóki ktoś nie stanie za nami, migajmy światłami stopu i rozważmy użycie świateł awaryjnych. Stojąc na końcu korka, warto też rozważyć skręcenie kół w stronę pobocza, żeby ewentualne uderzenie od tyłu nie popchnęło nas na samochód stojący przed nami. Dodatkowo, stójmy na biegu i bądźmy gotowi uciekać na pobocze w razie, gdyby ktoś za nami spóźnił się z hamowaniem. Zrezygnujmy z tego stanu podwyższonej gotowości dopiero gdy ustawią się za nami 3-4 samochody (to najczęstsza liczba pojazdów uczestniczących w karambolach).

 

  • Pamiętaj o czystych szybach, również od środka. Nie dopuszczaj do ich zaparowania, bo w warunkach, w których i tak widać niewiele, przejrzystość szyb ma niebagatelne znaczenie. Używaj wycieraczek, dmuchawy i ogrzewania szyb na tyle intensywnie, na ile jest to konieczne. 

 

  • Gdy w gęstej mgle zatrzymujesz się przed drogą z pierwszeństwem lub przejazdem kolejowym, nie ograniczaj się do patrzenia na boki – opuść szyby, wyłącz radio (i ewentualnie silnik) i posłuchaj, czy coś nie jedzie. Nie ryzykuj niepotrzebnie! 

 

  • Jeśli we mgle jedziesz za kimś, czerp informację z jego tylnych świateł. Traktuj je jako wskazówkę co do dalszego przebiegu drogi i sytuacji na niej. Dzięki światłom i kierunkowskazom samochodu przed nami można na przykład wcześniej zobaczyć, że droga zakręca lub że ktoś idzie poboczem. Jednocześnie sam czytelnie sygnalizuj na użytek tych, którzy jadą za tobą. 

 

  • Trzymaj się rozsądnie blisko za pojazdem jadącym przed tobą (pamiętając o zasadzie utrzymywania bezpiecznego odstępu!). Poza możliwością wspomożenia się jego tylnymi światłami, ten samochód może też odrobinę rozgonić mgłę, zwłaszcza jeśli jest to ciężarówka lub autobus. 

Kurs jazdy defensywnej, doskonalenie techniki jazdy, kurs techniki jazdy

Trenerjazdy.pl

 

Obniżenie ryzyka wypadków drogowych przez kursy jazdy defensywnej i nowoczesne doradztwo. Usługi dla firm i klientów indywidualnych w całej Polsce. Wystawiam faktury VAT.

 

+48 668 193 668

wojciech.szajnert@trenerjazdy.pl

Adres e-mail

Wpisz swoją wiadomość

WYŚLIJ
WYŚLIJ
Wiadomość została wysłana.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

ZAPRASZAM DO KONTAKTU PRZEZ FORMULARZ:

Copyright 2024 Trenerjazdy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Wojciech Szajnert trenerj jazdy ekspert bezpieczeństwa flot Linkedin
Bezpieczna jazda trener jazdy defensywnej facebook
Akademia bezpiecznej jazdy Kraków, Warszawa, Szczecin, Lublin instagram
Akademia bezpiecznej jazdy, 
Co to jest jazda defensywna,
Zasada 3 sekund, Doskonalenie techniki jazdy, Technika jazdy, 
Bezpieczna jazda, Ecodriving, Defensive driving coach Poland
15 września 2022
W czerwcu przeprowadziłem serię szkoleń z jazdy defensywnej dla Raben Group. Kurs obejmował zarówno teorię w sali wykładowej, jak też
Według statystyk, miesiące od kwietnia do listopada charakteryzują się wyraźnie podwyższonym ryzykiem napotkania na drodze zwierząt. Właśnie zaczął się więc
Ostatnie miesiące były dla mnie pracowite. Przeprowadziłem w tym czasie kursy bezpiecznej jazdy dla kilkudziesięciu osób w różnych zakątkach Polski.