ENG

PL

Szkolenia z jazdy defensywnej i ekojazdy dla firm, klientów indywidualnych oraz instruktorów

ENG

PL

Szkolenia z jazdy defensywnej i ekojazdy dla firm, klientów indywidualnych oraz instruktorów

Sprawdź także: Wszystkie wpisy 

Kategoria: Technika jazdy

Sprawdź także...

Formularz kontaktowy

Dane kontaktowe

ADRES E-MAIL

WIADOMOŚĆ
Wyślij
Wyślij
Wiadomość została wysłana.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Copyright 2022. WOJCIECH SZAJNERT TRENER JAZDY SAMOCHODEM. Wszelkie prawa zastrzeżone. | Projekt i realizacja: KK MARKETING&DESIGN

Szkolenia prowadzę przez cały rok,
we wszystkie dni tygodnia,
na terenie całej Polski.


Wystawiam faktury VAT.

Wojciech Szajnert
Instruktor techniki jazdy kat. B

Voucher na szkolenie z jazdy defensywnej

Nie jedź na oślep, czyli dostosowanie prędkości do widoczności

Tak jak nasz wzrok nie pozwala widzieć przez ściany, tak samo niestety nie pozwala on popatrzeć dookoła zakrętu, jeśli po wewnętrznej stronie tego ostatniego stoi budynek albo rośnie kępa drzew. Zasięg naszego widzenia jest w takich sytuacjach ograniczony. Z kolei na to, czego nie widzimy, nie możemy poprawnie zareagować. To determinuje określoną technikę jazdy – a mianowicie taką, która uzależnia prędkość poruszania się od aktualnej widoczności drogi.

 

Do określania, jaka prędkość jest w danej chwili bezpieczna, służy zasada prowadzenia samochodu pochodząca m.in. z brytyjskiej tradycji jazdy defensywnej: „zawsze poruszaj się z taką prędkością, aby móc się zatrzymać na własnym pasie ruchu na dystansie, który widzisz jako wolny od przeszkód.”

 

O ile podczas jazdy prostą drogą, w warunkach dobrej widoczności, stosowanie tej zasady nie jest problemem, to jest kilka sytuacji, kiedy powinniśmy o tej zasadzie pamiętać:

  • gdy zbliżamy się do zakrętu lub szczytu wzniesienia

  • gdy przejrzystość powietrza jest zmniejszona z powodu mgły lub gęstych opadów

  • gdy jedziemy nieoświetloną drogą w nocy, widząc tylko tyle, ile oświetlają nasze reflektory.

 

Należy wówczas tak zredukować prędkość, aby miejsce naszego ewentualnego zatrzymania zawsze mieściło się na odcinku drogi, który w danym momencie widzimy. Inaczej pozbawiamy się możliwości skutecznego zareagowania na to, co może się kryć poza granicą widoczności. Pamiętajmy także o przyczepności. Gdy jest ona obniżona, droga hamowania się wydłuża, w związku z czym musimy w danym miejscu jechać odpowiednio wolniej. Inaczej nie dalibyśmy rady się zatrzymać.

 

Jazda z prędkością, przy której droga ewentualnego hamowania byłaby dłuższa, niż widoczny w danej chwili odcinek drogi, to prawie to samo, co prowadzenie z zawiązanymi oczami. Nie jesteśmy wówczas w stanie zobaczyć tyle, ile jest nam w danej chwili potrzebne. Niby wiadomo, że nie powinno się jeździć na oślep, ale czy aby na pewno zawsze tak postępujemy? Zawsze jedź z taką prędkością, aby być w stanie zatrzymać się na odcinku drogi, który widzisz!

12 października 2022
Gdy firma postanawia poprawić poziom bezpieczeństwa w swojej flocie, pierwszym i nierzadko jedynym środkiem, po który sięga, są szkolenia z
Na polskich drogach coraz częściej zdarzają się agresywne zachowania. Nikogo nie trzeba przekonywać, że nie sprzyja to bezpieczeństwu, ale często
Fading, szkolenia TTT, piramida Heinricha, PORD… Jak każda dziedzina, także bezpieczna jazda samochodem ma swój specyficzny żargon. Dzisiejszy materiał to