Sprawdź także: Wszystkie wpisy
Kategoria: Akademia bezpiecznej jazdy, Bezpieczeństwo flotowe, Aktualności
Sprawdź także...
Kiedy kupujemy samochód, czy to nowy, czy z drugiej ręki, często bierzemy pod uwagę jego bezpieczeństwo. Co to jednak w praktyce znaczy? Które cechy pojazdu najbardziej przekładają się na bezpieczeństwo w realnym życiu? Poniżej kwestie, na które ja zwróciłbym uwagę.
Podczas zakupu samochodu, czy to do celów flotowych, czy prywatnych, kierujemy się różnymi jego cechami. Mogą to być na przykład cena, kolor czy pojemność bagażnika. Jednak dla wielu nabywców najważniejszym kryterium branym pod uwagę przy zakupie będzie bezpieczeństwo. Co więc decyduje o tym, czy dane auto jest bardziej lub mniej bezpieczne?
Samochód bezpieczny to samochód duży i ciężki
Kupując pojazd i chcąc, aby był on bezpieczny, powinniśmy wybrać samochód możliwie jak największy. Duże auta ogólnie rzecz biorąc zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa, niż małe, ze względu na obszerniejsze nadwozie i tym samym większe strefy kontrolowanego zgniotu. Dzięki temu, w razie kolizji pasażerowie są lepiej chronieni.
Drugą istotną dla bezpieczeństwa kwestią jest ciężar pojazdu. W razie kolizji pojazdu ciężkiego z lekkim, ten lżejszy zostaje poddany większym przeciążeniom (co wynika z zasady zachowania pędu), a jego pasażerowie są bardziej narażeni na obrażenia. I odwrotnie, osoby poruszające się ciężkim samochodem są poddawani mniejszemu przeciążeniu i ryzyko obrażeń jest w ich przypadku niższe.
Jak najnowocześniejszy
Współczesne pojazdy zapewniają nieporównanie wyższy poziom bezpieczeństwa, niż ich odpowiedniki sprzed 10 czy 20 lat. Dlatego często nawet małe, ale bardzo nowoczesne auto będzie bezpieczniejsze od dużego i ciężkiego, ale zbudowanego kilkanaście lat temu. W związku z tym, kupując samochód, starajmy się kupić pojazd jak najnowszy i najnowocześniejszy.
Rzetelne dane na temat poziomu bezpieczeństwa zapewnianego przez różne generacje samochodów znajdziemy na przykład na stronie amerykańskiej agencji NHTSA tutaj lub tutaj. Warto również popatrzeć na testy zderzeniowe, w których porównywano bezpieczeństwo pojazdów należących do różnych generacji, np. tutaj lub tutaj.
Jak najwięcej gwiazdek
Liczba “gwiazdek” uzyskana przez dany pojazd w testach zderzeniowych jest silnie skorelowana z oferowanym przez niego rzeczywistym poziomem bezpieczeństwa na drodze. Istnieją liczne naukowe potwierdzenia tej zależności, np. tutaj i tutaj. Wniosek: kupując samochód, patrzmy na wyniki testów zderzeniowych. W warunkach europejskich najbardziej przydatne dla nas będą testy prowadzone przez unijną organizację EuroNCAP.
Wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego
Bezpieczeństwo samochodu dzieli się na dwie dziedziny: bezpieczeństwo bierne oraz czynne. Bezpieczeństwo bierne to zdolność pojazdu do zapewnienia pasażerom ochrony, kiedy dojdzie do wypadku. Przykładami rozwiązań służących bezpieczeństwu biernemu są pasy bezpieczeństwa czy też poduszki powietrzne. Wspomniane wyżej “gwiazdki” nadawane samochodom podczas testów zderzeniowych mierzą przede wszystkim właśnie poziom bezpieczeństwa biernego.
Natomiast na bezpieczeństwo czynne składają się wszystkie cechy pojazdu pozwalające uniknąć wypadku. Te kwestie są już trudniej mierzalne, mniej znane statystycznemu kierowcy, i w związku z tym rzadziej bierze się je pod uwagę podczas zakupu pojazdu. Mają one jednak ogromne znaczenie. Ja, kupując samochód, chciałbym aby posiadał on następujące wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa czynnego:
System ABS. ABS to rozwiązanie zapobiegające blokowaniu się kół podczas awaryjnego hamowania. Na rynku unijnym obowiązkowo montowane w nowych pojazdach od 2004 r. W związku z tym praktycznie każde auto które będziemy kupować, nawet mocno używane, będzie w to rozwiązanie wyposażona. Jednak kolejne generacje ABS są coraz doskonalsze i te montowane obecnie w pojazdach działają dużo wydajniej, niż ich poprzednicy sprzed 10 lub 15 lat. Znów: warto szukać pojazdu jak najnowocześniejszego.
System ESP. ESP (spotykany także pod nazwami ESC, VSC lub DSC) to system stabilizujący samochód w razie poślizgu. Działanie ESP polega na selektywnym przyhamowywaniu poszczególnych kół i/lub redukowaniu siły napędowej na kołach w celu wygaszenia uślizgu i przywrócenia pojazdu na zamierzony przez kierowcę tor jazdy. ESP ma zdecydowany, potwierdzony naukowo wpływ na bezpieczeństwo i jest obowiązkowo montowany w nowych pojazdach na rynku UE od 2014 r. Podobnie jak w przypadku ABS, nowsze generacje ESP działają skuteczniej, niż pierwsze jego wersje. Wniosek jest podobny, jak w poprzednim akapicie: szukajmy auta wyposażonego w ESP, i do tego jak najnowocześniejszego.
Matrycowe (adaptacyjne) światła LED. Poza ABS i ESP jest to moim zdaniem najważniejsza innowacja technologiczna w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego ostatnich lat. Matrycowe światła LED ogromnie poprawiają bezpieczeństwo jazdy w nocy (choć na razie, ze względu na nowość tego rozwiązania, brak na to naukowych dowodów). Kupując samochód, zdecydowanie szukałbym pojazdu wyposażonego w takie właśnie reflektory.
Rozwiązania w dziedzinie jazdy autonomicznej. W ostatnich latach mamy do czynienia z gwałtownym rozwojem systemów jazdy autonomicznej w pojazdach. Najważniejszym z nich jest jak na razie AEB (ang. autonomous emergency braking) - układ automatycznie wyhamowujący samochód w razie wykrycia przeszkody. Warto poszukać pojazdu wyposażonego w to rozwiązanie.
Silnik o odpowiedniej mocy i charakterystyce momentu obrotowego
Kupując samochód, wybrałbym taki, w którym stosunek mocy silnika do masy pojazdu wynosi co najmniej 100 KM na tonę (tj. np. w pojeździe o masie 1,5 t moc powinna wynosić 150 KM lub więcej). Taka proporcja znacząco ułatwia jazdę autostradową, poruszanie się po drogach górskich, a także wykonywanie manewrów wyprzedzania. W sytuacjach spotykanych w realnym życiu owocuje to przede wszystkim mniejszym zmęczeniem kierowcy.
Z drugiej strony, z punktu widzenia bezpieczeństwa, znacznie większa moc, niż opisana powyżej, nie da nam już korzyści, natomiast w rękach kierowcy lubiącego ryzykować może poskutkować większym prawdopodobieństwem wypadku. Dlatego zwłaszcza z punktu widzenia nabywców flotowych pojazdy nie powinny być wyposażone w silniki zbyt mocne, bo przyniesie to efekt odwrotny, niż zamierzyliśmy.
Drugą kwestią związaną z silnikiem, na którą zwróciłbym uwagę chcąc kupić jak najbezpieczniejszy pojazd, jest charakterystyka momentu obrotowego silnika. Podczas codziennej jazdy najczęściej używamy niskich lub średnich obrotów. Jeśli coś nas wówczas zaskoczy i będziemy potrzebowali gwałtownie przyspieszyć, lepiej sprawdzi się jednostka napędowa dysponująca dużą siłą już od niskich obrotów. Dlatego kupując samochód, wybrałbym pojazd o maksimum momentu obrotowego przypadającym już w okolicach 1500-2000 obr/min i o płaskim przebiegu krzywej momentu. Taki silnik nie musi bowiem pracować na wysokich obrotach, gdy potrzebujemy maksymalnych osiągów, a dodatkowo wymaga rzadszych zmian biegów. Dzięki temu w realnych sytuacjach życiowych daje większą szansę wyjścia obronną ręką z zaskakujących sytuacji drogowych.
W praktyce oznacza to zwykle wybór pojazdu z turbodoładowanym silnikiem diesla, turbodoładowanym silnikiem benzynowym, z napędem hybrydowym lub elektrycznym. Alternatywą godną rozważenia jest też zakup pojazdu z automatyczną skrzynią biegów - to rozwiązanie zwalnia nas z konieczności dbania o odpowiednie przełożenie i poziom obrotów silnika.
Odpowiednia eksploatacja i technika jazdy
Nic nam nie przyjdzie z kupienia nawet najnowocześniejszego samochodu, jeśli nie będziemy z niego prawidłowo korzystać. Po pierwsze i przede wszystkim, zawsze zapinajmy pasy bezpieczeństwa, zarówno na przednich, jak i na tylnych siedzeniach. Jeśli ich nie zapniemy, w razie wypadku poduszki powietrzne zadziałają nieprawidłowo lub w ogóle się nie otworzą. Również inne systemy bezpieczeństwa mogą się wtedy okazać mniej skuteczne.
Kolejną szalenie istotną kwestią eksploatacyjną są opony w jakie wyposażony jest nasz samochód. Niektórzy użytkownicy pojazdów potrafią najpierw wydać znaczną sumę na zakup auta, a następnie założyć na koła najtańsze ogumienie produkowane w krajach Dalekiego Wschodu. Warto zainwestować w najlepsze opony, na jakie nas stać, a także utrzymywać w nich odpowiednie ciśnienie. Robi to często większą różnicę, niż nawet supernowoczesne systemy elektroniczne zamontowane w pojeździe.
W nowoczesnych samochodach, wyposażonych w różnego rodzaju czujniki, ważne jest także utrzymywanie pojazdu w czystości. Brudna kamera lub czujnik ultradźwiękowy zalepiony błotem mogą nie zadziałać prawidłowo - starajmy się więc często odwiedzać myjnię.
I wreszcie ostatnia kwestia: nasze umiejętności. Systemy ABS i ESP w awaryjnej sytuacji zawsze zadziałają, ale jeśli umiemy się nimi świadomie posłużyć, zadziałają lepiej. Dlatego warto wybrać się na dobrej jakości szkolenie z bezpiecznej jazdy i nauczyć się z tych systemów prawidłowo korzystać.
Szkolenie da nam jeszcze jedno. Dobry kierowca w nawet przestarzałym samochodzie to lepsze zestawienie niż kierowca jeżdżący ryzykownie pojazdem nawet bardzo nowoczesnym. Samochód jeszcze za nas nie myśli - na razie my musimy myśleć za niego. Zapraszam więc na szkolenia!
Poniżej, dla zainteresowanych, źródła w których można znaleźć dodatkowe informacje:
https://www.iihs.org/topics/vehicle-size-and-weight
https://www.nhtsa.gov/newer-cars-are-safer-cars
https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
https://www.youtube.com/watch?v=ePYO0-Ig0VU
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21128188/
https://www.monash.edu/__data/assets/pdf_file/0004/1045255/muarc115.pdf
Najpopularniejsze
Trenerjazdy.pl
Obniżenie ryzyka wypadków drogowych przez kursy jazdy defensywnej i nowoczesne doradztwo. Usługi dla firm i klientów indywidualnych w całej Polsce. Wystawiam faktury VAT.
+48 668 193 668
wojciech.szajnert@trenerjazdy.pl
ZAPRASZAM DO KONTAKTU PRZEZ FORMULARZ:
Copyright 2024 Trenerjazdy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.